torsdag 8 oktober 2009

Faaa

Nu är vi på andra sidan jorden. Inte nog med att vi är upp och ner -
folk pratar konstigt här! ia orana; oa oa -det vet jag vad det betyder
- Ia orana är hej, oa oa är lycklig. Men när dom börjar stapla andra
vokaler och en massa T, typ: ia tototoa meretope roa ria sia duatua,
så begriper man inte nåt. Det kanske inte dom gör heller om jag säger
så till dom, för jag bara hittade på en massa ord. Men det låter så,
och helt osannolikt ska det väl inte vara att nån förstår nåt av
det??!! Men jag undrar hur dom låter när dom är arga? Kan man vara arg
på ett språk med väldigt många vokaler?

Nu har vi varit på resande stjärt i 28 timmar. Mycket sittande blir
det! Och konstigt med maten. När vi lämnade Paris fick vi middag. Sen
sov vi. Sen fick middag när vi vaknade eftersom det var middagstid i
Los Angeles. Sen fick vi middag på planet till Tahiti - halv ett på
natten. Därefter äntligen en frukost med fattiga riddare när vi
svävade i luften över Nuku Hiva - som faktiskt är vårt flygresemål.

Nu sitter vi på en liten domestic vänthall, Faaa, och dricker
espresso. Har en timma till nästa flyg. Till Nuku Hiva i Marquesas
ögrupp där Anna KArin och Thomas håller på att förgås av längtan efter
oss. När vi landade här på Tahiti möttes vi av tre ukulelespelande
gubbar och en kvinna, rakt urkliven ur en målning av Gauguin, som gav
oss blommor att ha bakom örat. Undrar om Thomas kommer att möta oss
ukulelespelande? Och föresten, alla flygvärdinnor, både männen och
kvinnorna på Tahiti Nui, hade blomma bakom örat! Så vackra!

På alla mellanlandningar har jag försökt lista ut hur det där med
internet funkar. Jag trodde att det bara skulle fungera, men det gör
det inte. Man ska tydligen betala för det...?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Det är inte lätt att få in någon bild.