torsdag 29 oktober 2009

Juice och Ostron


Igår: Cristoff kom faktiskt. Men han visste inte mycket om vårt stagproblem men pratade om mycket annat. Hur han avpolleterades vet jag inte, och hur man fick tag på Michel som visste en hel del om vårt stagproblem, det vet jag inte heller för jag iddes inte stanna och delta. Jag tog min dator och bok och gick till Quai Les Isles och drack först en öl och hanterade bilder. Sen satte jag mej med Le Clézio och läste om Skattsökaren. Underbar bok!  Drack en fresh pinapplejuice,  urvackert dekorerad. Och god. Så god! Är det nån som kan förklara för mej varför man ska dricka öl när det finns färskpressad fruktjuice?Hade sällskap av en pippi som lustigt nog också hette Le Clézio!

I

4 gick och handlade. Jag pratade med fiskhandlaren och undrade på franska vad det var för stenar som låg där och då sa han att det var ostron, men det fattade inte jag för han sa det på franska, och då frågade han nog var jag var ifrån (som inte kände igen ett ostron) och jag sa La Suède. Då öppnade han en och gav mej och jag måste ju smaka och det gjorde jag. Sissådär...! Men väldigt salt! I vart fall blev det inte så bra, började må lite pyton där i affären, rädd att det skulle hända en olycka. Ju närmare Marina Taina vi kom desto desperatare svettningar. I grevens tid nådde jag toa och sen duschade jag och spydde i duschen. Så nu har ni väl fått lite smarrig info! Det var inte ostronet det var fel på.Det var min mage som inte tålde saltchocken. Kom på att jag egentligen inte druckit nåt idag. Tycker ni synd om mej eller att det ar coolt?

3 kommentarer:

Kristina sa...

Nej du Susanne, jag tycker inte synd om dig trots din spya. Jag byter gärna och spyr 10 ggr, hi, hi. Har du inga foton på dig själv som du kan lägga ut??? Kanske med en färsk juice i näven!

Jens sa...

Nog är det lite synd om dig. Ostron är ju gott. Men man kanske uppskattar dem mer om man sitter still och får dricka vin till.

Verkligen kul att läsa din blogg, gott om kött på benen och lokalfärg. Kaptenernas poster är ju lite mer av det korta och koncisa slaget. Kärva nautiker som hushåller med de dyra Iridium-minuterna.

Suss i Stora Världen sa...

Så sant som det är sagt Jens, kärva nautiker som hushållar och begär att andra ska hushålla med just sånt som dom tycker är viktigt. Kapten gillar att spola ansiktet med färskvatten efter salta bad. Då får andra också spola ansiktet med färskvatten. Men om andra tycker det kan vara lite skönt att slösa lite färskvatten på handtvätt nån gång, då blir andra nästan kölhalade. Så är livet ombord.

Kristina, jag spyr hellre än byter! Men helst spyr jag inte alls!