tisdag 27 oktober 2009

Pape'ete, Marina Taina


När vi anlände Tahiti igår sen kväll la vi oss i stans gästhamn - inte för att vi ville utan för att vi måste för flygledningen. Piloter blir förvirrade om det kommer båtar på landningsbanan. Men vi hade ju tänkt passera i vattnet utanför så jag förstår egentligen inte problemet. Vårt mål var Marina Tiana söder om stan för där hade vi nämligen stämt träff med Christoff tidigt måndag morgon. Han ska hjälpa till med det trasiga staget.
Vi sov en stund och när morgonen grydde gav vi oss av igen, söderut. Fick tillåtelse att passera flygfältet. Franska Polynesier älskar att paddla kanot. Så vi hade ett antal som racade mot oss. Eftersom jag ju pratar franska väldigt bra så hetsade jag dom med några allé allé allé! Men de gav upp när vi kom över 6 knop. Dom har plastkanoter med utriggare. Tror jag sett mångt fler kanoter än cyklar. Ser härligt ut. I en del finns det plats för 4 eller 8 paddlare.
Väl framme vid marinan fanns ingen Christoff här. Det ar ringts efter honom ett flertal gånger och när han väl svarar, ja då är han på ärende på en helt annan ö.
Äventyrartrion TinaJanneSuss tog Le Truck till stan och gick på marknad. Köpte massor av frukt. Såg fula fiskar. Tonfisk är väldigt dyrt och fisksäljardamen blev mäkta imponerad när jag berättade att vi redan hade en egenfiskad fisk.
Christoff ska visst komma i morgon....?

Inga kommentarer: